W 2021 roku nastąpiły znaczące zmiany dla sprzedających, którzy organizują swoją sprzedaż za pomocą internetu. Zmiany te dotyczą rozszerzenia grona podmiotów, do których są stosowane przepisy odnoszące się do konsumenta. Zmiany te miały zajść wcześniej, jednak zostały przeniesione w czasie z powodu wybuchu pandemii koronawirusa. Dotychczas to konsument był traktowany jako szczególnie uprzywilejowany uczestnik rynku. Obecnie pojawiła się nowa grupa kupujących, którzy są osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą i zawierają umowy niemające dla nich charakteru zawodowego.
Co oznacza zmiana przepisów w praktyce?
Wyżej wymieniona grupa kupujących, zawierając umowę z innym przedsiębiorcą, która związana będzie bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową, ale nie mającą dla owej grupy charakteru zawodowego będzie objęta ochroną konsumentów. Oznacza to, iż taki konsument będzie miał prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, złożenia reklamacji/rękojmi, a także do uznania klauzuli za niedozwoloną. Do zadań przedsiębiorcy, który na przykład sprzedaje określoną rzecz, należeć będzie weryfikacja czy taki klient-przedsiębiorca faktycznie ma prawo do powyższych przywilejów. Należy tego dokonać na podstawie kodów PKD, które wykazane są w CEIDG. Warto dodać, że owe przepisy będą miały zastosowanie wyłącznie do umów zawartych po 1 stycznia 2021r.
Czy konieczna jest zmiana regulaminu sklepu?
Zmiany, które zaszły w przepisach obligują przedsiębiorców do aktualizacji regulaminów swoich sklepów internetowych. Istnieją także zalecenia, które mówią o tym, iż w regulaminie, a także na stronie internetowej sklepu należy przedstawić informacje m.in. o tym, kim jest nowa kategoria konsumentów, kiedy taki przedsiębiorca może korzystać z uprawnień konsumenta, a także informacje o prawie do zwrotów czy rękojmi. Należy także dokładnie sprawdzić swój regulamin pod względem posiadania zapisów, które mogłyby stanowić klauzule abuzywne (czyli niedozwolone postanowienia umowne).
Źródło: bukionline.com